Seminarium i Göteborg med HOPP


Det var en så händelserik och insiktsfull dag, fick så mycket värdefull information så det går knappt att tänka sig. Lärde mig så mycket nya saker om mig själv, fick svar på många frågor och kan se helheten på ett annat sätt. Nu kan man dra dem där trådarna till varandra och förstå sambandet mellan övergreppet och varför jag är som jag är som person. Skönt att veta att det inte bara är jag som är totalt störd :) 

Carl Göran Svedin, skulle vilja kalla honom min ängel faktiskt. Han höll i en fantastisk föreläsning om forskningen kring sexuella övergrepp, varför man drabbas av PTSD, ångest, etc., statistik över hur många som drabbas av de olika symptomen och allmän information kring övergrepp.
Här fick jag många svar gällande mig själv, vilket är en enorm lättnad att veta vad man ska jobba med lite extra och bara få den där förståelsen för sig själv. Att få svar på att detta är ganska naturligt och inte bara jag som är helt sinnesjuk är väldigt härligt att veta!
Om detta är ett ämne Ni är intresserade av så har Carl Göran Svedig givit ut böcker vilka kan vara väldigt läsvärda, om inget annat kan ni hitta hur mycket som helst på internet. Tveka inte på att ta hjälp från alla medel som finns, det kan göra en helt enorm skillnad för utsatta människor, och kan öka förståelsen för människor som inte är utsatta. Rekommenderar Er alla att i alla fall läsa något, det är allmänbildning det handlar om tycker jag!

Nästa människa som fick mig att totalt falla till marken var Ewa Cederstam. Vet inte hur många gånger ögonen tårades och jag bara hade lust att sätta mig i ett hörn och gråta. Hon gav så mycket av sig själv och allt satte sig så hårt i hjärtat. Hon hade en otrolig historia att berätta och det var så äkta. En föreläsning precis som den ska vara enligt mig, från hjärtat.
Våga minnas är en film av Ewa Cederstam, som handlar om hennes egen berättelse. 25 år efter våldtäkten hon blev utsatt för som 18åring, nu söker hon svar på alla frågor som hon har, för hennes minnen är helt utsuddade i många sammanhang.
I Göteborg fick vi se delar av den, men den 28 mars ska jag till Skurup för att se hela, det är inget man vill missa kan jag lova!
Gå in och kolla på folketsbio.se för att se var den visas närmst du befinner dig ;)
Om ni vill hänga med den 28 så bara säg till.

Måste nog smälta allt lite till, har massor av anteckningar men dem ligger tyvärr i bilen.
Är det något mer Ni skulle vilja veta? :)

Hoppas Ni haft en trevlig helg kära läsare!



Vi hade även samtal i smågrupper, men jag kommer inte ihåg dem två frågorna vi fick att diskutera. Ska höra vad det var så återkommer jag om det. Men det var intressant att få höra vad till exempel människor som jobbade i vården hade att säga och hur det skiljde sig från mig som utsatt. Alla har givetvis sin åsikt och ståndpunkt, men det var ändå kul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0