Övervikt vs. Undervikt


Detta är ett ämne jag är väldigt intresserad av och senaste tiden har jag dessutom blivit ganska insatt i det, inte bara min egen erfarenhet av undervikt, jag har även för första gången kunnat ta till mig övervikten och dess problem utan några fördomar. Att lyssna på människor som lider av övervikt, att få höra sanningen om kampen mot vikten, trots att man tränar och äter nyttigt, men trots detta slutar aldrig vikten att öka.

En sak man måste komma ihåg är att båda sorterna av ätstörningar är i grunden så otroligt lika, av dem får man liknande problem, båda är lika skadliga för kroppen och båda är till och med dödliga!
Visst är det ganska skrämmande att tänka på det? Men sanningen måste fram, även om vi egentligen vet om det så är vi så snabba med att sopa undan sanningen bara för att den är för hemsk, för verklig.

Men ibland känns det som att världen glömmer bort att det kan vara en negativ sak att inte kunna gå upp i vikt. Det man oftast får höra från människor är hur glad man borde vara att man kan äta vad man vill utan att gå upp i vikt.
Om jag hade sagt "Gud vilken tur du har att du kan gå upp i vikt" till en överviktig människa, hur hade reaktionen varit då?
Och JA, det är precis samma sak.

Överallt kan man läsa hur man snabbast och lättast går ner i vikt, men var hittar man hur man ökar i vikt? Utan att få höra från folk "Ja, men det är bara att äta". Nej, så enkelt är det inte.
För det första så kanske hungern/aptiten inte är den bästa, för det andra kanske man äter men ökar ändå inte i vikt.
Något finns det ju såklart som funkar, men var kan man hitta det?

Givetvis kan jag inte annat än säga att varken övervikt eller undervikt är annat ett problem, inget är bättre att lida av än det andra, men det finns så många olika vägar att minska i vikt, men så få att nå en viktökning.
Och detta måste vi ändra på. Så många människor lider väldigt mycket av detta och det är ett relativt stort problem, så något måste hända, världen måste se detta som ett problem.

Det finns en sak jag mer än gärna delar med mig av, min första sak som jag började med. Naturdiet har smoothie-shakes som är otroligt goda, inte alls som dem äckliga pulverpåsarna att blanda med vatten. Dessa är hur bra som helst i smaken och dessutom finns där flera smaker att byta mellan. En shake innehåller 200 kcal vilket inte är någon enorm mängd egentligen, men jag dricker två om dagen utöver mitt vanliga dagliga intag. Alltså får jag i mig 400 kcal extra varje dag. Dem senaste två veckorna har jag gått upp nästan 3 kg, så skillnad gör det absolut. Se bara till att inte glömma den vanliga maten också, går du över till bara shakes så kommer det inte bli någon viktuppgång och magen kommer bara må riktigt dåligt!
Lycka till!! :)


Kommentarer
Postat av: Jasmine

Intressant inlägg. Att både övervikt och undervikt är ett farligt problem - och i värsta fall en sjukdom - är viktigt att komma ihåg. Man ska inte undervärdera något av beteenderna.



Ta vara på dig.

Kram

2012-01-21 @ 19:48:55
URL: http://rosanatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0