Lanugo



Något som jag märkt av ganska mycket sista månaderna är att jag blivit ganska hårig.
Jag vet att det inte låter jättefräscht, men det är tydligen såhär det funkar.
När kroppen inte kan bibehålla kroppsvärmen med hjälp av underhudsfettet så uppkommer tunna hårstrå över stora delar på kroppen för att hjälpa till att hålla värmen, dessa kallas Lanugo hår.

Dessutom har jag märkt att resten av håret växer mycket fortare än det någonsin gjort. Om det beror på ätstörningar eller ej har jag ingen aning om, det är bara något jag reagerat på sista tiden. Kan raka mig varje dag och ändå är där ganska ordentlig stubb dagen efter, helt sjukt!

Många av er som läser tycker säkert detta är jätteäckligt. Men det är alla saker som folk inte vågar prata om som jag vill ta upp här i bloggen. Anledningen till detta är att det är så många som lider av liknande saker, men kanske inte vågar prata om det, då kanske det kan vara givande att få igång en diskussion om det, eller?

Detta med kroppsbehåringen är bara en av många saker som förändras vid ätstörningar. Det finns så många negativa saker som sker med kroppen, och 10-20% som är drabbade av Anorexia eller Bulimia avlider av sjukdomen direkt eller indirekt.
När vi är medvetna om detta problemet måste vi väl lära oss? Vi måste verkligen förändra detta, det är inga siffror som någon borde acceptera!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0