Ätstörningar som ätstörningar?

Det finns EN människa som jag känner faktiskt förstår mig, förstår hur det är att ha ätstörningar.
Trots att vi har totalt motsatta problem har vi fått ungefär samma följder av vår kost och våra matvanor.
Hon är överviktig och igår gjorde hon sin Gastric Bypass operation. Shit vad jag beundrar henne för modet man behöver för att genomgå en sån operation. Jag vågar inte ens gå till doktorn för att lösa mina problem..

Vi satt och hade en lång diskussion en kväll, hon sa att hon tidigare aldrig förstått vad smala människor klagade för, hur kunde det liksom vara ett problem? Hur kunde det vara jobbigt och hur svårt kunde det nu vara att gå upp i vikt?
Jag trodde att alla tjocka människor inte gjorde annat än åt skitmat, aldrig tränade och aldrig brydde sig om sig själva.
Här sitter vi och har svarat på varandras frågor, vi både är och har nu levande bevis på hur det verkligen kan se ut, hur man kan ha det trots sättet man lever på. Man behöver inte trycka i sig massa fet snabbmat för att vara överviktig, man kan kämpa med att gå ner i vikt på riktigt, utan att någonsin lyckas.
Man behöver inte vara smal eller ha anorexia bara för att man vill eller kämpar för det.

Det kan vara en så pass enkel sak som våra kära GENER.

För bara något år sedan var jag väldigt snabb på att döma andra människor, snabb på att berätta hur det är dem "måste" leva bara för att dem ser ut som dem gör.
Är jag mycket bättre då? Är det bättre att få i sig ca 200 kcal om dagen och bara rasa i vikt? Hur mycket bryr jag mig om mig själv, min kropp och min hälsa då?

En väldigt stor anledning kan vara hur man mår psykiskt. Det behöver kanske egentligen inte handla om sig själv, det kan vara precis vad som helt.

Det finns ingen människa som har rätt att döma ut andra människor. Ta tillvara på människor som har något att dela med sig istället. Undrar du över något så är det mycket bättre att fråga. 


För allas skull, tänk före ni pratar och ha faktan med er före ni tänker!


Min kära vän skriver en blogg om före och efter operationen, den heter Talesfrommybelly.blogg.se!
Glöm inte att kika in till henne och ge allt stöd ni kan ;)


Kommentarer
Postat av: FÖRLORAT PAPPA + 2 VÅLDTÄKTER

Hej Snyggis <3

Nu har du chansen att bli DAGENS blogg hos mig, skulle verkligen vara sjukt kul om du ville vara med <3



PUUSS

2012-01-10 @ 07:06:56
URL: http://nej.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0